Wie ben ik?
Mijn naam is Flemming van de Graaf. Gestart als leerling in 1 havo/vwo op het Hofstad Lyceum in Den Haag en inmiddels op deze school alweer 8 jaar docent maatschappijleer en maatschappijwetenschappen.
In mijn zoektocht naar beter onderwijs ging ik me verdiepen in formatief handelen en vond daar de handvatten die ik nodig had om het beste uit mijn leerlingen te halen terwijl zij zich daarnaast ook erg fijn voelden bij de leermethode. Inmiddels heb ik een uitgebreid repertoire opgebouwd aan kennis rondom dit onderwerp een geeft het mij enorm veel energie om dat met anderen te delen.
Wat drijft mij?
Alle leerlingen verdienen in mijn ogen de beste voorbereiding op hun toekomst. Hierbij vind ik het belangrijk dat leerlingen niet constant met school bezig zijn. Een effectief en efficiƫnt onderwijssysteem is daarvoor essentieel. Als de leerlingen in de les het maximale uit zichzelf kunnen halen hebben ze daarnaast voldoende tijd om zich buiten de school te ontwikkelen. Bij een effectief en efficiƫnt onderwijssysteem staat voor mij een samenhang tussen doelen, didactiek & beoordeling (toetsing) centraal. Als toetsing zo veel mogelijk een afsluitend karakter heeft dan krijgen de leerlingen alle ruimte om te leren. Zo kunnen ze veilig fouten maken om daarvan te leren en beter te worden. De leerlingen worden hierdoor zelfstandig en krijgen voldoende tijd om de stof te beheersen.
Wat doe ik naast mijn docentschap?
Sinds 2021 ben ik trainer en blog ik voor Toetsrevolutie. Samen met enkele grote namen uit het onderwijsveld zet ik me in om formatief handelen op zo veel mogelijk scholen te implementeren. Daarnaast maak ik samen met Rene Kneyber en Valentina Devid de LLEARN-Podcast waarin wij zaken rondom onderwijs bespreken. Informatie volgt snel.
Ervaring