Elke dag als docent is anders. Je leeft vaak in de waan van de dag en tijd voor reflectie en rust is er weinig. Toch kan het creƫren van die tijd voor reflectie op je lessen veel opleveren voor de kwaliteit van je lessen. Nadenken over didactiek is hierbij van cruciaal belang. Hiermee kun je ervoor zorgen dat de leerlingen je stof diepgaand begrijpen en verwerken door erover na te denken.
Tijdens mijn opleiding was er veel aandacht voor activerende didactiek. De leerlingen moeten actief met de stof aan de slag zijn en er echt over nadenken. Hierdoor ging ik zelf veel aan de slag om werkvormen te bedenken zonder dat ik echt nadacht hoe de leerlingen hun leerdoelen konden behalen.
Wat er vaak mist is een helikopterview op het hele curriculum en hoe verschillende didactische onderdelen met elkaar zouden moeten samenhangen. Hier is denk ik veel winst te behalen. Als je aan de hand van je leerdoelen nadenkt over je didactische keuzes kan het zorgen voor een meer samenhangend curriculum waarbij je als docent echt bezig bent om je leerdoelen te behalen in plaatst van het uitvoeren van losse activiteiten in een curriculum.
Ontwerpen vanuit de leerdoelen kan hier flink bij helpen. Wat wil je precies bereiken? Hoe werk je hier naartoe? Welke didactische hulpmiddelen zet je in op welk moment? Hoe controleer je of de leerlingen de stof beheersen? Het nadenken over deze vragen zou ik met alle docenten willen doen om het maximale uit de lessen te halen.