Formatief handelen

In de afgelopen jaren is er steeds meer aandacht gekomen voor formatief werken. Dit begon in de vorm van formatief toetsen en is inmiddels beter en dieper uitgewerkt in formatief handelen. Bij veel scholen ontstond een wens om minder te toetsen & de effectiviteit van het onderwijs te verhogen, waardoor men ging nadenken over alternatieven. Formatief handelen biedt hier een uitkomst . Daarnaast zorgt formatief handelen voor langdurig leren, waarbij alle leerlingen worden gestimuleerd het maximale uit zichzelf te halen binnen de gegeven mogelijkheden.

Bij formatief handelen horen ook andere onderdelen (zie onderstaande poster van Toetsrevolutie). 

  • Leerlingen hebben kwaliteitsbesef nodig zodat ze kunnen inschatten waar werk van hoge kwaliteit aan moet voldoen. 
  • Een leerling leert door feedback te krijgen EN deze actief te verwerken zodat ze kunnen laten zien dat ze van de feedback hebben geleerd.
  • Door herhaling komt kennis in het lange termijn geheugen en onthouden ze daadwerkelijk wat ze leren.

Door leerlingen hiermee te helpen zorg je ervoor dat leerlingen zelfstandiger worden. Zij hebben immers in hun verdere leven minder makkelijk toegang tot hulp van anderen. Daarnaast moeten ze in staat zijn de kwaliteit van die hulp op waarde te schatten. Al met al helpt formatief handelen leerlingen om voor de lange termijn te leren en hun kennis en vaardigheden te verbeteren, waardoor leerlingen steeds zelfstandiger worden.

Download de poster hier